K čemu jsou ratingové agentury?
Na světě existují pouze tři opravdu důležité ratingové agentury, které mohou zahýbat ekonomikou celých států. Rating, neboli hodnocení, je velmi důležité zejména u dluhů a investic.
Rating vznikl v USA v souvislosti s vývojem tamního finančního trhu. Jde o hodnocení subjektů důvěryhodnou a nezávislou ratingovou agenturou, která tak všem ostatním na trhu říká, jak je hodnocený subjekt schopný například splácet své závazky a jak se mu dá celkově věřit co se týče financí.
Znamená to, že ratingová agentura může ovlivnit například úrokovou sazbu, za kterou si subjekt půjčuje peníze. Pokud je totiž hodnocení ratingové agentury nízké, věřitelé subjektu půjčí za vyšší úrok (dluh bude pro dlužníka dražší), protože investice věřitele je rizikovější. Pokud se tedy firma/stát dostane do finančních problémů a jeho úvěrový rating se zhoršuje, jeho půjčování dalších peněz pro řešení krize je zároveň stále dražší.
Jak úvěrový rating vzniká?
Ratingová agentura (v současnosti jsou celosvětové důležité 3 agentury a jsou to Moody’s, Standard & Poor’s a Fitch Ratings) provádí komplexní rozbor daného subjektu a na základě komplexního rozboru veškerých známých rizik hodnoceného subjektu a odhaduje schopnost i ochotu tohoto subjektu dostát včas a v plné výši svým závazkům. Ratingové kódy obvykle začínají písmeny A (nejlepší) až D (nejhorší).
K čemu jsou tedy ratingové agentury?
Ratingové agentury jsou z hlediska úvěrového trhu důležité pro věřitele, protože mu říkají za jakých podmínek a jestli vůbec nějakému subjektu půjčit peníze. Pro dlužníka pak jejich hodnocení znamená levnější či dražší půjčené peníze.