Jak neztratit klienty při nutném zdražování?
V posledních měsících a letech dochází téměř vše a i to, čeho je ještě dostatek, prudce zdražuje. To se samozřejmě odráží i ve výsledných cenách pro zákazníky. Zdražování nás obklopuje prostě všude.
Jak si však i přesto udržet zákazníky? A je zdražování skutečně jediná strategie přežití? Na to jsme se podívali ve spolupráci s Cashbot.cz.
Chcete zvýšit ceny? Zhodnoťte své pocity ze zdražování
Navyšování cen je normální a občas to bez něj prostě nejde. To samozřejmě neznamená, že s tím budou vaši zákazníci spokojení.
Jen se zamyslete, jaké to je, když jste sami v opačné situaci. Chcete si koupit svou oblíbenou pochoutku a najednou koukáte, že jste za ni zaplatili klidně o 20 % víc.
Takový přístup od dodavatele rozhodně nepotěší nikoho. Přestože se zdražení dá pochopit, je hlavně o přístupu a komunikaci se zákazníky.
Jak na to jít správně?
Otevřená komunikace
Každá společnost i každý živnostník má pro zdražování důvody.
Může jít třeba o zmíněné zdražování materiálů, energií a záloh. Stejně tak ale můžete zdražovat třeba proto, že se zvyšuje kvalita vašich služeb nebo zkrátka potřebujete nastavit novou cenovou strategii i kvůli tomu, že je toho na vás zrovna příliš moc.
Ať už je za zdražováním cokoliv, nejdůležitější je správná komunikace směrem k zákazníkům.
Nebojte se upřímnosti.
Zdražujete, protože chcete lepší platy pro své zaměstnance?
Protože se zdražují materiály, které pro svou práci potřebujete?
Oznamte to.
Stejně tak se nebojte ani říct, pokud zdražujete kvůli zvyšující se úrovni vašich služeb.
Zdražování komunikujte včas
Dalším důležitým bodem při zdražování je upozornit zákazníky včas.
Pokud jim ze dne na den oznámíte, že už s další fakturou zaplatí výrazně vyšší cenu, radost rozhodně mít nebudou.
Zdražování se pokuste komunikovat alespoň s dvouměsíčním předstihem.
Důležité je i kolik
Jedním z dalších důležitých bodů je částka, o kterou zdražíte.
K tomu je vždy nutné přistupovat opatrně a vždy je lepší zdražovat postupně po menších procentech, než na zákazníka najednou vypálit cenu o 20 % vyšší oproti minulosti.
Většinou se můžete držet pravidla, že je vhodné zdražit maximálně o 10 % ze současné ceny, to je ještě částka, se kterou se zákazníci smíří. Cokoliv nad tím už může představovat problém i pro ty nejloajálnější.
PR text