Čistý zisk Skupiny České dráhy loni dosáhl 882 milionů korun, osobní doprava je ale dále ztrátová
Čistý zisk Skupiny České dráhy loni dosáhl podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) 882 milionů korun. Je to vůbec nejlepší výsledek od roku 2009, kdy České dráhy začaly podle IFRS konsolidovat a emisemi dluhopisů vstoupily na kapitálové trhy.
Zlepšení hlásí osobní i nákladní doprava a dařilo se také všem dceřiným společnostem. Meziročně se hospodaření Skupiny zlepšilo o téměř 2,23 miliardy korun.
Generální ředitel a předseda představenstva Pavel Krtek k tomu říká:
„Loni se nám podařilo zlepšit mezinárodní rating na stupeň Baa2, výhodně jsme refinancovali starší dluhopisy z roku 2011 v nominální výši 300 milionů eur a dokončili jsme dlouho připravovaný prodej části závodu Správě železniční dopravní cesty. Jde o důležité kroky, které nám pomohou postupně docílit vyrovnané hospodaření i v segmentu osobní dopravy.“
Samotné mateřské České dráhy, a.s., se jako entita loni podle českých účetních standardů již dostaly na červenou nulu.
Osobní doprava
Podle IFRS přispěl segment osobní dopravy k lepšímu výsledku Skupiny meziročně vyššími tržbami. Jen z prodeje jízdních dokladů to bylo o bezmála 260 milionů korun více, což souvisí s růstem počtu cestujících, kterých bylo celkem 171,5 milionu.
„Pozitivní trend jsme zaznamenali hlavně v mezinárodní, ale také ve vnitrostátní příměstské dopravě, kde jsou naše vlaky součástí integrovaných dopravních systémů. Zúročují se tím pokračující investice do modernizace vozidel a do zkvalitňování služeb. Ačkoliv osobní doprava skončila ztrátou, oproti roku 2015 se zlepšila o téměř 780 milionů korun. Ruku v ruce s růstem tržeb nám klesaly některé výdaje. O téměř 100 milionů korun se například snížily náklady výkonové spotřeby a díky již zmíněné emisi dluhopisů na jaře 2016 jsme ušetřili 67 milionů korun na úrokových nákladech,“ hodnotí loňský rok Pavel Krtek.
Samotný segment osobní dopravy sice skončil i loni dle IFRS ztrátou 644 milionů korun, lepší tržby a úspěšné prodeje majetku, zejména pozemků u Masarykova nádraží v Praze a nádražních budov státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, však vedly k dosažení celkově dobrého výsledku mateřské společnosti ČD, a.s., (segmenty osobní doprava + správa majetku), která se o velký kus přiblížila k vyrovnanému hospodaření a podle českých účetních standardů již dokonce skončila na červené nule.
Nákladní doprava
Vysoce ziskový byl loni segment nákladní dopravy. Podle IFRS skončilo loňské hospodaření s čistým ziskem 935 milionů korun, což představuje meziroční zlepšení o 359 milionů korun. Rok 2016 byl přitom pro akciovou společnost ČD Cargo velmi náročný. Sílící konkurenční boj mezi železničními a silničními dopravci nebo zpomalení růstu čínské ekonomiky, které způsobilo pokles výkonů u většiny operátorů kombinované dopravy, se podepsaly na snížení tržeb z přepravy zboží na domácím trhu. Naproti tomu se ale dařilo v zahraničí. Stejně jako osobní doprava, i ČD Cargo šetřilo náklady spojené s nákupem trakční energie a paliva a pozitivně se v jeho ekonomice projevila rovněž sleva za železniční dopravní cestu pro přepravu jednotlivých vozových zásilek.