Jak si stojí e-shopy po zavedení elektronické evidence tržeb?
Od 1. března 2017 je elektronická evidence tržeb povinná také pro e-shopy. Jak se změnil charakter plateb? Odběratelé stále preferují odběr zboží na dobírku nebo platbu při osobním odběru. Placení zboží kartou online využívá přibližně 18 procent zákazníků.
Malé e-shopy upřednostňují platbu na účet nebo dobírku
E-shopy kvůli zavedení elektronické evidence tržeb uzpůsobily platební možnosti pro své zákazníky a některé zrušily možnost platby kartou. Proč tomu tak je? Malým provozovatelům se nevyplatí kvůli několika platbám měsíčně investovat do úprav e-shopu. Zákazník má na výběr platbu na dobírku nebo převodem na účet. Ty se totiž dle zákona nemusí skrze EET evidovat. Specifikum dobírky je v České republice, a také ve východní Evropě, stále oblíbeným.
Procentuální vyjádření platebních metod skrze e-shop
Platba | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|
Dobírka | 38 | 35 | 34 |
Platba na odběrném místě | 29 | 28 | 30 |
Kartou online | 13 | 17 | 18 |
Bankovní převod | 9 | 9 | 8 |
Další způsoby platby | 11 | 11 | 10 |
Pramen: Heureka
Nejvíce tržeb se uskuteční od září do ledna
Největší žně zažívají e-shopy od poloviny září do konce ledna, kdy se uskuteční 55 procent všech objednávek. Dalo by se říci, že, více než elektronická evidence tržeb, ovlivňuje nakupování v e-shopech počasí. Vánoční nákupy určuje hlavně přízeň počasí. Miroslav Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet říká, že v loňském roce byl posunut začátek vánočních nákupů vzhledem k téměř tropickým zářijovým teplotám „ o téměř tři týdny v porovnání s předchozími lety.“ Zákazníci během deštivých dní nakupují o 20 procent více.
Lidé uskutečňují nejvíce nákupů v dopoledních hodinách, tedy v pracovní době, a po osmé hodině večer. Nejnižší objem tržeb připadá na měsíc únor. Zde je citelný propad v porovnání s vánočními nákupy až o 40 procent objemu. V komparaci s běžným rokem poklesne zájem nakupovat online o šest procent.
Na jaře mohou e-shopy analyzovat prodeje v loňském roce, inovovat a modernizovat webové stránky či pokladní systémy. Během léta musí oslovit potenciální zákazníky. V létě zákazníci nakupují
nejvíce přes mobilní telefony.
Investice do pokladního systému nemusí být vysoká
Pokladní systém a e-shop pořídíte od pár set korun měsíčně. Vlastníte-li kamennou prodejnu a zároveň internetový obchod, nebudete potřebovat více informačních systému, ale bude vám stačit jeden, který umí propojit virtuální i kamennou provozovnu.
PR text